måndag 5 september 2011

Äppel päppel

Vi har så fantastiskt mycket äpplen på tomten. För att ni ska få en uppfattning om hur mycket äpplen det egentligen är så kan jag berätta att vi plockade upp all fallfrukt bara för att dagen efter plocka undan 300 äpplen igen. Ja, du läste rätt, 300 st äpplen. Ska inte ta åt mig äran för den gången var det J som plockade, men ändå.

Förra året när vi var mitt i renoveringen lät vi all frukt gå till spillo dessvärre men i år blir det andra bullar. Igår plockades därför en korg med äpplen och det kokades äppelmos och bakades äppelkaka.




Själv är jag inte vidare förtjust i varken äppelkaka eller äppelmos , men det är ju J. Måste dock erkänna att både moset och kakan smakade väldigt gott.



Äppelmos för vuxna

2 kg syrliga äpplen
saften av 1 citron
skalet av 1 citron
4,75 dl strösocker
1 kanelstång
1 vaniljstång
2,5 dl torrt, vitt vin
2,5 dl vatten
2 krm natriumbensoat
2 cl calvados


1. Skölj, skala och dela äpplena i klyftor. Skär bort skadade partier och kärnhus.

2. Lägg äppelklyftorna i en kastrull och tillsätt färskpressad citronsaft, citronskal, strösocker, kanelstång och vaniljstång.

3. Tillsätt torrt, vitt vin och vatten. Låt äpplena koka på svag värme tills de blivit mjuka.

4. Ta bort citronskalet, kanelstången och vaniljstången. Lös först upp natriumbensoat i en liten klick mos. Rör sedan ner blandningen i äppelmoset.

5. Passera äpplena genom en sil och smaka av äppelmoset med calvados


Då det inte går så mycket äppelmos hemma hos oss valde jag att bara hälla upp lite i en burk och ställa i kylen. Resten la jag i plastpåsar och frös in. 




Äppelkaka med mandelmassa

(en form, 25 cm)
150 g mjukt smör
3 dl strösocker
4ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g riven mandelmassa
Topping
Äppelklyftor
Kanel
Socker

Vispa det mjuka smöret med sockret. Ta sedan i ett ägg i taget och vispa. Rör ner mjölet och bakpulvret och riv till sist i mandelmassan grovt. Rör om och ned med röran i en smord form.
Tryck sedan i äppelklyftor och strö socker och kanel uppe på härligheten och in i ugnen i ca 30-40 min på ca 175 grader. God att äta den som den är men vi åt med vaniljvisp.
 Js tallrik ca. 40 sek efter servering...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar