fredag 2 september 2011

Jakten på den perfekta bullen

Jag verkligen älskar bullar! Men vi har ju kört GI här hemma sedan nyår så så många bullar har man ju inte sett till. Men nu är bröllopet över och jag har gett mig själv 2 veckor där jag får äta vad jag vill. Här på Värmdö finns det ett erkänt bageri som heter Delselius och deras kanelbullar är verkligen fantastiska. Helt perfekt bakade och snygga som attan. Kanske skulle man ge sig på att få till den perfekta kanelsnäckan?! Sagt och gjort. Idag har jag gjort ett försök, det blev fantastiskt gott och helt fula blev de inte heller.

Först sattes degen...





Jag utgick från ett recept från Leila Lindholm "The Idol" men gick lite mer på känsla än recept. Receptet ser ni nedan:


Receptet är beräknat för ca 15 bullar


Ingredienser

Deg:
1 msk kardemummakärnor
1 st ägg
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g smör, rumsvarmt
12 dl vetemjöl special

Fyllning:
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk malen kanel

Dekorering:
Sockerlag till pensling (2 delar socker/ 1 del vatten)
Pärlsocker

Tillagning
  1. Mal kardemummakärnor fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader.
  2. Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölk. Rör om tills den löst sig och tillsätt därefter strösocker, salt, mjukt tärnat smör och ägg.
  3. Tillsätt vetemjöl, lite i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter.
  4. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord.
  5. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en stor rektangulär platta, cirka 1/2 cm tjock.
  6. Blanda smör, strösocker och kanel till en krämig fyllning. Bred smörkrämen på de kavlade plattorna.
  7. Vik ena långsidan mot den andra till ett dubbelvikt ark.
  8. Skiva arket i 4 centimeter tjocka remsor och skär ett snitt som går nästan helt igenom så att det ser ut som ett par byxor.
  9. Vrid/snurra varje byxben åt olika håll och vrid ihop till en knut och lägg knutarna på en plåt med bakplåtspapper.
  10. Låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 40 minuter. Sätt under tiden ugnen på 200 grader varmluft.
  11. Grädda bullarna gyllene i cirka 10 minuter.
  12. Pensla bullarna med sockerlag och strö över pärlsocker.
Jag måste säga att pensla bullarna med sockerlag istället för ägg är briljant och höjer bullen till konditorinivå. Nedan ser ni mitt resultat, alla är inte lika stora och alla är inte lika "konditoriiga"  (ORD?) men de smakade fantastiskt och jag har redan smällt i mig 3 st. Resten sparas till morgondagens fika med några släktingar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar