söndag 20 februari 2011

GI eller inte GI ni måste ändå prova!

Tänkte jag skulle dela med mig av mina nyfunna favoriter, Kesoplättarna! Med en kost men mindre kolhydrater saknar man verkligen bröd. Det funkar alldeles utmärkt utan men man saknar det i alla fall. En annan sak jag saknat är pannkakor och våfflor, något jag verkligen älskar, med mycket sylt och vispad grädde. Så visst blev jag överlycklig när jag fann receptet på Kesoplättar.

Ursprungsreceptet är från Annas blogg. En tjej som under 2007-2009 gick ner 60 kilo genom att ta bort socker och vissa kolhydrater ur sin kost. Hennes recept på Kesoplättar finner du här och härifrån kan du klicka dig vidare på hennes blogg för fler recept och inspiration.

Jag har valt att göra 2 st olika sorter, en huvudrätt och 1 efterrättsvariant. Receptet är för 2 personer.


Ingredienser

2 ägg
250 g keso naturell
3 msk siktat dinkelmjöl
(1/2 dl ost, till matvarianten)
(1 msk agavesirap)
flingsalt

Blanda ägg och keso i en bunke. Kör några varv med en stavmixer tills du har en jämn smet. Blanda i dinkelmjölet och ost alt agavesirap beroende på vilken sort du ska göra samt salt. 

Låt svälla i bunken ca 15 min.

Klicka ut i lagom stora plättar i en stekpanna med lite smör i. Stek på ngt högre värme tills dess
att plättarna fått fin färg på ena sidan. Vänd och stek lika länge på den andra sidan.

Tillbehör nr 1:
Finhackad rödlök
Stenbitsrom
Creme fraiche

Då ser de ut så här



Tillbehör nr 2

Vispad grädde
Varma blåbär och hallon (frysta) med lite agavesirap i
Rostade kokosflingor




Då ser de ut så här


 Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar